Budowa aplikacji shiny w języku R

  • Wymagania. Dobra znajomość języka R.
  • Czas. Spotkania indywidualne: 5-10 tygodni. Szkolenia dla grup: 2 dni po 6 godzin.
  • Koszt. Spotkania indywidualne: 10 x 240 zł. Szkolenia: do ustalenia.
szkolenie shiny

Na szkoleniu dowiesz się, jak zbudować aplikację przy pomocy pakietu R shiny. Wszystko na bazie języka R, bez potrzeby znajomości HTML i JavaScript. Tutaj parę przykładów, jak takie aplikacje wyglądają.

Może zastanawiasz się, do czego Ci się to przyda? Wyobraź sobie, że pracujesz dla klubu piłkarskiego i udało Ci się zbudować model, który dla zadanego budżetu podaje listę pięciu piłkarzy z całego świata, których najlepiej kupić, aby zwiększyć liczbę wygranych meczów. Model jest naprawdę dobry i jest oczywiste dla Ciebie, że jeśli tylko zostałby zastosowany, będzie to opłacalne. Więcej: szacowane zyski są tak duże, że można by go sprzedać za setki tysięcy złotych. Ale musisz jeszcze zrobić najważniejszą i najtrudniejszą rzecz: ten model sprzedać. Żeby to zrobić, ktoś musi go ZOBACZYĆ. A Ty masz tylko kod R, ewentualnie raport ze statystykami, jak dobry jest Twój model (które tylko Ty rozumiesz). Musisz go pokazać w działaniu. W tym okienku podajemy budżet, tutaj ustalamy, o jakiej pozycji na boisku myślimy — i dostajemy listę piłkarzy wraz z ich charakterystykami.

Zbudowanie takiego modelu nie jest proste. Ale to już masz zrobione — teraz chcesz pokazać prototyp produktu. Napisanie tego typu aplikacji w R shiny to kwestia godziny.

Czego się nauczysz?

Zaczniemy od wyjaśnienia, czym są aplikacje webowe i na jakie zasadzie działa pakiet R shiny (bo na pierwszy rzut oka wygląda to dość magicznie). Wytłumaczę, w jaki sposób shiny wykorzystuje HTML, CSS i JavaScript i dlaczego nie jest nam potrzebna wiedza z tych tematów (choć może się przydać).

Dowiecie się, czym jest programowanie reaktywne, gdyż bez tej wiedzy ciężko napisać od zera swoją aplikację (pozostaje jedynie modyfikacja gotowych). Zobaczycie, że korzystaliście już z podobnej techniki w Excelu. Zaproponuję prosty scenariusz budowy aplikacji, który zakończymy umieszczeniem jej na serwerze, żeby inny mogli jej używać. Pokażę, jak sobie radzić z  obsługą danych: tak by użytkownik mógł wprowadzić swoje i np. zobaczyć raport dla nich (w formie dashboardu). Na koniec powiemy trochę o wyglądzie aplikacji: co zrobić, by wyróżniała się na tle innych.

Program

1. Czym są aplikacje R shiny?

- Struktura aplikacji shiny: interfejs i serwer
- Komponenty wejścia i wyjścia (input, output)
- HTML, CSS, JavaScript
- Jak uczyć się shiny?

2. Input, output, reaktywność

- Podstawowe komponenty wejścia i wyjścia
- Funkcje typu render
- Reaktywność i programowanie reaktywne

- Obiekty input i output jako specyficzne listy
- Reaktywne zmienne i wartości
- Kontrola reaktywności

3. Scenariusz tworzenia aplikacji R shiny

- Budowa interfejsu
- Budowa serwera
- Upiększanie aplikacji
- P
ublikacja

4. Dane zewnętrzne

- Wczytywanie i zapisywanie plików
- Aktualizacja selectInput, funkcje typu update
- Hierarchiczne listy
- Shiny + tidyverse

5. Modyfikacja wyglądu

- Tagi HTML
- Szablony interfejsu
- Dashboardy
- Jak znaleźć i dodać wyjątkowe inputy?

Co dalej?

Obecnie przygotowuję drugą, bardziej zaawansowaną część szkolenia z aplikacji R shiny. Zajmiemy się na nim technikami, dzięki którym będziecie w stanie zbudować większą, komercyjną aplikację, z której potencjalnie będzie korzystać więcej użytkowników. Powiemy o modułach, testach jednostkowych, debuggingu (w shiny nie jest to proste), pakiecie golem i innych. Napisz, jeśli byłbyś zainteresowany takim szkoleniem.